Home   -    Nederlands Français Engels

 

Puratos viert zijn 100e verjaardag met een omzet van 2 miljard euro en een herbevestiging van zijn basisprincipes

Puratos, marktleider in bakkerij-, patisserie- en chocoladeproducten viert zijn 100e verjaardag. Deze mijlpaal wordt gevierd door de 9.500 medewerkers in de 70 landen waar de groep aanwezig is. Puratos onderstreept dat het al een eeuw lang inzet op innovatie door in 2020 drie nieuwe innovatiecentra op drie continenten te openen. Om zijn internationale expansie en zijn engagement tegenover groeimarkten voort te zetten, sloot Puratos in januari ook twee nieuwe joint ventures in Kenia & Ethiopië. De groep kijkt uit naar de komende 100 jaar met een sterk engagement tegenover u en de toekomstige generaties, en een blijvende focus op innovatie, gezondheid en welzijn.

Daniel Malcorps, CEO van Puratos, zei over deze belangrijke mijlpaal voor de groep: "Ons honderdjarig bestaan is een gelegenheid om te herbevestigen dat we blijven inzetten op onze visie en onze waarden: een sterke wetenschappelijke aanpak, een constante zoektocht naar innovatie, met gezondheid en welzijn als hoeksteen en een diepgeworteld geloof in de waardevolle rol die voeding speelt in de maatschappij.”

Innovatie zit in het DNA van Puratos
Al een eeuw lang zet Puratos zich in voor innovatie. Het familiebedrijf, dat begon in een Belgische garage met de visie om het leven van bakkers en banketbakkers te vereenvoudigen, is uitgegroeid tot een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van ingrediënten. Het is moeilijk om zich de bakkerij-, chocolade- en patisseriesector van vandaag voor te stellen zonder de innovaties van Puratos. Vanaf de lancering van het eerste merkbrood (Pura-Malté) tot de ontdekking van de intussen legendarische T-500 heeft Puratos een voortrekkersrol gespeeld in de verandering. Vandaag investeert Puratos 2,7% van zijn jaarlijkse omzet in R&D en stelt de groep meer dan 1.000 wetenschappers tewerk in meer dan 70 R&D-centra en 90 innovatiecentra over de hele wereld. Als aanvulling op deze inspanningen zullen in 2020 drie nieuwe innovatiecentra worden gebouwd in Taiwan, Brazilië en Mexico. In Europa zal het bestaande Spaanse innovatiecentrum volledig worden gerenoveerd met ultramoderne faciliteiten om de klanten alle hulpmiddelen aan te reiken die ze nodig hebben om hun bedrijf een boost te geven.

Gezondheid en welzijn zijn altijd een topprioriteit geweest
Puratos is altijd een pionier geweest op het vlak van gezondheid en welzijn – zelfs al in de jaren 1920 toen de groep zijn Pura-Malté-brood op de markt bracht. Pura-Malté was gebaseerd op een mengsel van geroosterde tarwekiemen, mout en zemelen, en was revolutionair voor zijn tijd. Vandaag is dit engagement nog steeds even relevant. Taste Tomorrow, ‘s werelds grootste consumentenonderzoek inzake bakkerij, patisserie en chocolade, bevestigt dat gezondheid voor consumenten nog steeds een van de belangrijkste criteria is bij het kopen van bakkerijproducten. Puratos heeft altijd samengewerkt met klanten om de voedingswaarde van zijn producten te verbeteren en om duidelijkere, 'schonere' labels te lanceren, evenals alternatieven met organische en plantaardige ingrediënten. Gezondheid en welzijn blijven prioritair in de productontwikkelingsprocessen van Puratos en het bedrijf stelt constant alles in het werk om producten met de hoogst mogelijke voedingswaarde te produceren, zonder afbreuk te doen aan smaak of kwaliteit.

100 jaar passie en expansie
Al in 1955 zette Puratos zijn zinnen op internationale expansie toen de groep zijn producten begon te exporteren naar buurlanden. De wereldwijde expansie explodeerde in de jaren 1990 met een aantal strategische overnames. Vandaag komt meer dan 90% van de groepsomzet van buiten België en bijna 1/3 wordt in groeimarkten geproduceerd.

Dit jaar zal Puratos zijn positie in het buitenland versterken, meer bepaald op het Afrikaanse continent, met twee joint ventures in Kenia en Ethiopië. Deze lokale aanwezigheid in belangrijke landen stelt ons in staat om onze relaties met klanten te versterken, lokaal te produceren en nieuwe producten en concepten te ontwikkelen met behulp van lokale grondstoffen.

En de volgende 100 jaar?

Duurzaamheid: het Cacao-trace-programma
Een voorbeeld van Puratos' engagement tegenover duurzaamheid is zijn baanbrekende aanpak met het oog op de verantwoorde aankoop van cacao. In tegenstelling tot andere duurzaamheidsprogramma's voor cacao focust Puratos Cacao-Trace op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Via Cacao-Trace helpt Puratos de boeren om cacaobonen van superieure kwaliteit te leveren, wat voor hen extra inkomsten oplevert. Deze unieke strategie van Puratos die een toegevoegde waarde biedt, resulteert in een tastbare impact op het inkomen van de boeren. Dankzij dit programma en door het inkomen van de boeren te verhogen, blijft de landbouw voor hen een aantrekkelijke activiteit om door te geven aan hun kinderen en een veelbelovende toekomst op te bouwen voor de volgende eeuw en daarna.

Gemeenschap: bakkerijscholen die kansarme jongeren hoop bieden
Als familiebedrijf gelooft Puratos dat het belangrijk is om in de wereld een impact te hebben die verder reikt dan economische waarde. Eén manier om dit aan te pakken is via onze Bakery School Foundation. Toen het bedrijf in India begon te werken, stond het versteld van het gebrek aan onderwijskansen voor kansarme jongeren. Tegelijkertijd merkte Puratos de uitdaging om gekwalificeerde technische adviseurs te vinden, terwijl zijn klanten geconfronteerd werden met ernstige tekorten aan bekwame bakkers, patissiers en chocolatiers. Om de kansarmen te helpen en hen de vaardigheden aan te leren die ze nodig hadden om in onze sector te werken, besloot Puratos een bakkerijschool te openen. Later richtten we een stichting op. Vandaag heeft de Bakery School Foundation al geïnvesteerd in bakkerijscholen in India, Brazilië, Mexico en Zuid-Afrika. Tegen 2030 wil de Bakery School Foundation continu 1.000 jongeren uit ontwikkelingslanden in staat stellen om hun passie te beleven in een van de Puratos-bakkerijscholen.

Daniel Malcorps, CEO van Puratos: "We kijken nu al naar de volgende 100 jaar op het vlak van innovatie, duurzaamheid en expansie. We hebben al een omzet van 2 miljard euro bereikt en we streven ernaar om 5 miljard te bereiken tegen 2030. Dit zal mogelijk zijn dankzij de juiste mensen op alle niveaus van het bedrijf – van de medewerkers tot de leden van de raad van bestuur.”

 

Meer info

 

nieuwsbericht van 07/02/2020

Terug naar het overzicht

FGBB vzw – Wetenschapsstraat 14 – 1040 Brussel - T.: +32(0)2 550 17 64 – E-mail k.wagemans@fgbb.be

 
designed by Studioemma