Home   -    Nederlands Français Engels

 

Belgische bedrijven ondersteunen onvoldoende duurzame palmolie, zegt nieuwe WWF-barometer

Aan de vooravond van het World Economic Forum in Davos, waar bedrijven samenkomen om de agenda voor een duurzamere wereld te bepalen, publiceert WWF een palmoliebarometer (Scorecard Palm Oil Buyers 2019). De inkooppraktijken van 173 bedrijven werden beoordeeld. Als gevolg hiervan hebben de meeste nog een lange weg te gaan om meer verantwoorde en ontbossingsvrije palmolie te ondersteunen. Van de Belgische bedrijven bereikt niemand de top van het klassement.

Elf Belgische bedrijven zijn opgenomen in de barometer. Niemand bereikt de top van het klassement (‘leading the way’). Vandemoortele en Lotus zijn ingedeeld in de groep geavanceerd (‘Well on the path’). Het merendeel van de Belgische bedrijven is halverwege qua duurzame palmolie (‘Middle of the path’): fabrikanten Royale Lacroix, Lutosa en Aigremont strijden om een plaats tegen Colruyt Group -supermarkten, maar ook massaketens Carrefour- en Delhaize. Aan het einde van de ranglijst (‘Lagging behind’) lopen de bakkerijen van Puratos, Wouters en La Lorraine duidelijk achter op de duurzaamheid van hun palmolie. Merk op dat twee Belgische bedrijven (supermarkten Culinor en Louis Delhaize) niet hebben gereageerd op verzoeken van WWF.

Béatrice Wedeux, beleidsmedewerker bossen bij WWF-België: “We hebben de lat hoger gelegd voor bedrijven door hen te vragen om evenredige en versnelde maatregelen te nemen in antwoord op de groeiende uitdagingen op milieu- en klimaatgebied. Elk Belgisch bedrijf heeft dringende dingen te verbeteren, hetzij bij de aankoop van 100% duurzame en traceerbare palmolie, hetzij om een ​​positieve rol te spelen buiten zijn eigen toeleveringsketen. De bedrijven bovenaan de ranglijst laten zien dat het haalbaar is."

De door WWF geëvalueerde criteria komen grotendeels overeen met de criteria die het ‘Belgische Alliantie voor duurzame palmolie’-bedrijfsplatform zichzelf vrijwillig heeft gesteld voor 2020. De Palm Oil Scorecard suggereert dat BASP-leden achterblijven bij hun verplichtingen en acties op duurzame palmolie die verder gaat dan certificering alleen. Van de 7 BASP-lidbedrijven die zijn opgenomen in de Scorecard Palmolie-kopers 2019, loopt alleen Ferrero voorop als het gaat om duurzame palmolie, en staat daarom in de top 10%.

Béatrice Wedeux voegt eraan toe: "Omdat de natuur onder ongekende druk staat, moeten overheden, bedrijven en consumenten in 2020 samenwerken om een ​​einde te maken aan de destructieve impact van onze consumptie op de natuur.” Geconfronteerd met schendingen van vrijwillige verbintenissen door bedrijven en de biodiversiteitscrisis, pleit WWF voor de snelle invoering van nieuwe Europese wetgeving die ervoor zorgt dat producten die de Europese markt binnen komen niet in verband kunnen worden gebracht met ontbossing of de vernietiging van natuurlijke ecosystemen. Het is zelfs een van de maatregelen van de Europese Green Deal, gepresenteerd door de voorzitter van de Europese Unie Ursula von der Leyen.

In bijlage vindt u:

nieuwsbericht van 20/01/2020

Terug naar het overzicht

FGBB vzw – Wetenschapsstraat 14 – 1040 Brussel - T.: +32(0)2 550 17 64 – E-mail k.wagemans@fgbb.be

 
designed by Studioemma