Home   -    Nederlands Français Engels

 

Gebakjes La Lorraine veroveren Arabische megahotels

Oost-Europa en het Midden-Oosten stuwen de groei van La Lorraine, de Ninoofse groep achter tal van broodproducten in uw supermarkt en de broodjesketen Panos. ‘De Golfstaten zijn dol op westerse viennoiserie’, zegt CEO Guido Vanherpe.
 
La Lorraine is een van die typische Vlaamse familiebedrijven die er dankzij hun internationale blik in slagen jaar na jaar te groeien. De groep, volledig in handen van de familie Vanherpe, klokt 2018 af op net geen 775 miljoen euro omzet. Dat is bijna 7 procent meer dan het jaar voordien, leren de pas verschenen jaarcijfers. Als La Lorraine dat tempo aanhoudt, wordt de magische kaap van 1 miljard euro omzet over een jaar of vier gerond.
 
‘We zijn zeker tevreden met onze groei over 2018’, zegt CEO Guido Vanherpe, telg van de derde generatie. ‘Vooral omdat het om organische groei gaat. We hanteren geen ‘buy & build’-strategie, waarbij de groei van overnames komt, maar mikken op intrinsieke groei. Overnames doen we alleen zo nu en dan, als zich opportuniteiten voordoen.’ Het bedrijf is in tien jaar ongeveer in omzet verdubbeld. In die periode steeg het aantal werknemers van ruim 2.100 naar 3.568 in 2018.

De groep beheerst de hele broodketen: van maalderijen over de productie van diepvries- en verse bakkerijproducten voor supermarkten en horeca tot de broodjeszaken van Panos. Ruim de helft van de omzet komt uit eigen land. De Belgische omzet klokt af op bijna 397 miljoen euro, ruim 4 procent meer dan vorig jaar. Maar in Oost-Europa en Turkije, waar La Lorraine alleen met diepvriesproducten actief is, groeit het ruim dubbel zo snel. Het zou dus goed kunnen dat de internationale omzet straks de bovenhand neemt.

Centraal- en Oost-Europa vormen de grootste groeimotor. ‘We verdiepen onze ‘Go East-strategie’. Vanuit onze sterke aanwezigheid in de kernlanden Polen, Tsjechië, Hongarije en Roemenië proberen we uit te breiden in de omliggende landen, zoals de Balkan en Rusland. We pompen onze hele cashflow - 110 miljoen euro - in investeringen. 80 miljoen daarvan gaat naar Oost-Europa, voor nieuwe diepvriesbakkerijlijnen voor donuts en brood, maar ook voor investeringen in de automatisering van onze magazijnen.’

Donuts? Oost-Europeanen zijn er dol op, stelt La Lorraine vast. Samen met andere Amerikaanse gebakjes vormen ze een aparte productcategorie bij de industriële bakker, naast brood, viennoiserie en hartige snacks als worstenbroodjes.

‘Ondanks de turbulentie rond de Turkse munt, laat ook Turkije sterke groeicijfers zien’, gaat Vanherpe voort. ‘Turkije is bovendien het ideale bruggenhoofd voor verderop gelegen markten als Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten.’

 

Lees verder

 

Bron: De Tijd

nieuwsbericht van 19/06/2019

Terug naar het overzicht

FGBB vzw – Wetenschapsstraat 14 – 1040 Brussel - T.: +32(0)2 550 17 64 – E-mail k.wagemans@fgbb.be

 
designed by Studioemma